Vrouwenweek: WK ploegentijdrit

De laatste weken gaat het eigenlijk alleen nog maar over het WK wielrennen. Toegegeven, er was nog een hele fraaie ronde van Lombardije tussendoor en ook elders in de wereld wordt er nog flink gekoerst, maar het wereldkampioenschap is de definitieve afsluiter van ‘ons’ wielerseizoen. Merci et au revoir.

Intussen weten we ongetwijfeld allemaal dat BMC, Etixx – Quick Step, Movistar en meer teams bij de mannen een gooi doen naar de wereldtitel. Maar welke vrouwenploegen hebben de grootste kans om met de regenboogtrui aan de haal te gaan? En, zeg eens, heeft u daarnaast ook een goed idee wie er de grootste pretendenten zijn de weg- en tijdrit?

Grote kans dat uw antwoord iets is in de trant van “eh…”, “poe…” of “pas”. En dat is helemaal niet erg. Want ik praat u graag een beetje bij over wielrennende vrouwen. Zo ben ik. En daarom is het deze week ‘vrouwenweek’ op TimFietst. Van zowel de ploegentijdrit, de individuele tijdrit als de wegrit bij de elite vrouwen krijgt u een uitgebreide voorbeschouwing.

Historie

Tijdens het wereldkampioenschap van 2012 werd voor het eerst uitgepakt met de ploegentijdrit voor merkenteams. Opvallend: er was slechts één team steeds de beste. Want, hoewel het team vorig jaar van sponsor veranderde, bleven de rensters grotendeels gelijk. Velocio – SRAM is de facto een voortzetting van Specialized Lululemon. En ook dit jaar komen we de ploeg weer tegen.

Jaar Waar Goud Zilver Brons
2012 Nederland – Limburg – 34 km Team Specialized – Lululemon (DUI) Orica – Ais (AUS) AA Drink (NED)
2013 Italië – Toscana – 42.79 km Team Specialized – Lululemon (DUI) RABO Women Cycling Team (NED) Orica – Ais (AUS)
2014 Spanje – Ponferrada – 36.15 km Team Specialized – Lululemon (DUI) Orica – Ais (AUS) Astana – BePink (ITA)
2015 United States  – Richmond – 38.6 km Velocio – SRAM (GER) Boels – Dolman Cycling Team (NED) RABO Women Cycling Team (NED)

De medaillespiegel is voor de hoogste baas van de Nederlandse sport heilig. Dus om ene Maurits Hendriks een plezier te doen nu een overzicht van de medailleoogst per land.

Land Goud Zilver Brons Totaal
Nederland 0 2 2 4
Australië 0 2 1 3
Duitsland 2 0 0 2
USA 2 0 0 2
Italië 0 0 1 1

Top één op de medaillespiegel als we kijken naar het totaal aantal behaalde medailles! Wow! En ‘we’ staan op een derde plaats als we eerst kijken naar het aantal gouden, dan naar het aantal zilveren om af te sluiten met bronzen plakken.

Kleine kanttekening hierbij is wel dat ik voor deze medaillespiegel gebruik maak van de licenties van de teams. Het ene jaar is Specialized – Lululemon nog een Duits team, het andere jaar rijden ze ineens op een Amerikaanse licentie. Dus deze medaillespiegel zegt nu ook weer niet alles. Maar vertel dat ‘Maupie’ maar niet.

Parcours

De meningen over het wereldkampioenschap in Qatar lopen flink uiteen. Brian Cookson noemt het een mooie ontwikkeling voor het wielrennen. Weer anderen noemen het WK een regelrechte schande; waarom moet dat nu weer in een zandbak? En kan dat parcours niet eens wat interessanter? Ik vermoed dat we er nooit uit gaan komen. Heeft ook geen zin meer, want het gebeuren gaat toch wel door. We kunnen onze energie met andere woorden beter besteden. Laten we dan maar snel naar het parcours gaan kijken.

9thteam-time-trial-women-and-men-1
© http://www.dohacycling2016.com

De afdeling ‘hoogteprofielen’ heeft overigens, zoals u ziet, even vrijaf gekregen. De reden is vrij simpel. Qatar is behoorlijk vlak, op een reeks zandduinen en de hoogbouw na.

Er wordt even boven Lusail gestart, bij het van de Moto GP bekende circuit. In de daaropvolgende kilometers is er tijd voor sightseeing met de passage langs de Lusail Sports Arena en de Lusail Shooting Range.

Aan het einde van de bochtensectie gaat het linea recta naar Doha. De voortjakkerende rensters passeren Lusail: een stad waar hard gewerkt wordt. Het moet een thuishaven worden voor bijna een half miljoen mensen. Voor de rest voldoet het wat mij betreft aan alle clichés van een stad in Qatar: jachthavens, golfbaantje, hoge torens en dure winkels. De dure auto’s en rijke mensen komen vanzelf. En ik moet zeggen: als het allemaal zo wordt zoals ze op de website beloven wordt het zeker een indrukwekkende stad.

O, over een aantal jaren is de stad het decor voor de finale van het wereldkampioenschap voetbal. De ploegentijdrit is dus een mooie kennismaking met Lusail. Over een paar jaar herken je het gegarandeerd niet meer, maar toch. Jij kan in 2022 mooi indruk maken met het feit dat je deze stad nog kent van het wereldkampioenschap wielrennen.

Eenmaal in Doha wordt er koers gezet richting “The Pearl”, het absolute centrum van een week strijden om twaalf regenboogtruien. Als mijn informatie correct is is dit het eerste wereldkampioenschap wegwielrennen dat haar apotheose kent op een artificieel eiland. Op dit eiland is het lastig om een rechte weg te vinden. Toch zullen de teams er vermoedelijk wel lekker door kunnen rijden, al moeten er wel een flink aantal rotondes worden genomen.

Favorieten

Acht ploegen hebben zin in deze ploegentijdrit. Weinig? Ja. Vorig jaar waren er immers nog 13 teams. Maar de trip naar Qatar is duur. Niet alle ploegen kunnen dat zomaar even ophoesten. Maar je zou ook kunnen zeggen dat er wordt gefocust op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Want de teams die starten zijn goed.

Het is eenvoudig om Canyon – SRAM ook nu weer tot grote favoriet te bestempelen. Ze hebben er zeker het team voor om weer te winnen. Vier van de zes dames zaten ook vorig jaar in de winnende formatie. En als we onderstaande video mogen geloven zijn ze ook echte liefhebbers van de discipline.

Maar het is zeker nog niet zomaar binnen. Sterker nog: ik tip Canyon – SRAM niet als de grootste favoriet. Nee, die rol is wat mij betreft weggelegd voor Boels – Dolmans. Vorig jaar kwamen ze zes tellen tekort voor de wereldtitel, maar dit jaar moet het eigenlijk gewoon gaan lukken. 2016 is immers het jaar van Boels – Dolmans. Drie ploegentijdritten werden gewonnen, waaronder die in Vårgårda. Tijdens deze Zweedse World Tour wedstrijd vernederde de ploeg de concurrentie. Nummer twee, Cervelo – Bigla, volgde pas op 37 tikken.

Er zitten ook alleen maar echte hardrijders in de selectie. Chantal Blaak, Karol-Ann Canuel, Elizabeth Armitstead Deignan, Christine Majerus, Evelyn Stevens en Ellen van Dijk. Zes vrouwen die allemaal in de rondte kunnen rijden alsof ze een brommer hebben ingeslikt. Ik durf er best een tientje op te zetten dat Boels – Dolmans gaat winnen.

En, Tim, zijn er verder nog kanshebbers? Is het überhaupt nog mogelijk om over andere kanshebbers te spreken na het zien van zo’n sterrenensemble? Ja. In een ploegentijdrit wint zeker niet altijd de sterkste formatie. Alles draait om optimale samenwerking. Daarnaast ligt gevaar ook altijd op de loer. Als je als ploeg tegen het asfalt lazert, tja, dan gaat het ‘m niet worden.

Rabo – Liv is zo’n ploeg die zomaar voor een verrassing kan zorgen. Dat Anna van der Breggen afgrijselijk hard kan fietsen weet ik al een tijdje. Maar je kunt Roxane Knetemann, Moniek Tenniglo, Shara Gillow Katarzyna Niewiadoma en Anouska Koster ook best om een boodschap sturen. Zeker in de gaten houden.

En misschien doet Twenty16 – Ridebiker nog wel gekke dingen. Tijdens de Tour of California wonnen zij immers ook de ploegentijdrit. Kristin Armstrong en Chloe Dygert wonnen respectievelijk goud en zilver op de spelen, dus fietsen kunnen ze.

En wat te denken van Cervelo – Bigla? Nee, winnen zullen ze vermoedelijk niet. Maar je wordt niet zomaar tweede in de Zweedse ploegentijdrit. Dan moet je toch een houtje kunnen rijden. Toch ook niet uitvlakken.

In mijn glazen bol zag ik zojuist het volgende favorietenlijstje.

*****
Boels – Dolmans
****
Canyon – SRAM, Rabo – Liv
***
Cervelo – Bigla, Twenty16 – Bikerider
**
BePink, BTC City Ljubljana
*
Hitec Products

Komt dat zien

De ploegentijdrit wordt onder meer uitgezonden bij de NOS, Sporza.

Auteur: Tim de Vries

Schrijft. Praat in microfoons. Fietst. Geniet. Doet verder nog allerlei andere dingen. Heeft zelfs meningen. Het is me allemaal wat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *